De Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) richt Task Force op om de werken met Infrabel te coördineren

De Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) richt Task Force op om de werken met Infrabel te coördineren

 

De schade aan het spoorwegnet in Wallonië door de recente stortregens loopt al op tot tientallen miljoenen euro’s. Tijdens het bouwverlof is het niet eenvoudig om het nodige personeel te vinden voor het schoonmaken en verstevigen van de ondergelopen spoorwegtrajecten. In overleg met Infrabel en Tuc Rail heeft de UASW zopas een Task Force opgericht om aan de verwachtingen van de spoorwegoperator te voldoen. De aannemers van spoorwegwerken uit het hele land stellen zich solidair op om het hoofd te bieden aan deze ramp. Samen met Infrabel en Tuc Rail zullen ze al het mogelijke doen om het spoorwegnet zo snel mogelijk weer volledig open te stellen.

Er zijn al rond de honderd beschadigingen gemeld aan de sporen tussen Libramont-Betrix, Namen-Ottignies en Luik door de stortregens van de laatste dagen. Om Infrabel en Tuc Rail te helpen om deze crisis, die bijna de helft van het spoorwegnet lamlegt, te overwinnen moeten snel honderden werknemers opgeroepen worden. De meeste aannemers van spoorwegwerken zijn echter al gedeeltelijk in verlof. De UASW heeft haar mensen gemobiliseerd om de sites die dringend personeel nodig hebben snel weer op te starten zodat de herstellingen onder coördinatie van Infrabel kunnen worden aangevat zodra het waterpeil gezakt is.

Dirk Rotthier, Voorzitter van de UASW, zegt het volgende: “Met Infrabel onderhouden wij een relatie van wederzijdse hulp en dialoog. De aannemers stellen zich solidair op. Ze staan klaar om de richtlijnen van opdrachtgever Infrabel op te volgen om het spoorwegnet zo snel mogelijk te herstellen. Het openbaar vervoer is immers van cruciaal belang voor onze economie en moet zo snel mogelijk weer op gang komen. We zijn niet vergeten dat Infrabel meer dan een jaar geleden een loyale partner was op het hoogtepunt van de coronacrisis toen de werken moesten worden stilgelegd. De aannemers van de Unie zullen hun uiterste best doen om de krachten te mobiliseren die nodig zijn om het netwerk in deze zomerperiode weer op gang te trekken.”

 


 

De Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) omvat meerdere bedrijven die instaan voor het plaatsen en het onderhoud van de sporen, het laswerk aan het spoor, het aanleggen van bovenleidingen, de installatie van het seinstelsel of de beveiliging langs zowel trein- als tramsporen. Ze stelt meer dan 2500 mensen tewerk in België die samen zorgen voor een omzet van ongeveer 250 miljoen euro.